نوروزعلی ثنائی خادم جبهه مردمی گام دوم انقلاب: مناسب است در باره تعریف و کارکرد اندیشکده استانی بدانیم.
ثنائی: در پی سئوال بسیاری از عزیزان در استانهای مختلف لذا مناسب است بدانیم که بر اساس برداشت از طرحواره اندیشکدهٔ استانی، این اندیشکدهها در ماهیت و مأموریت خود یک سازوکار اداری جدید محسوب نمیشود و قرار نیست ساختار تشکیلات اداری تازهای در سطح استان ایجاد کند.
این اندیشکده در اصل، اندیشکدهٔ تخصصیِ هماهنگی و همافزایی میان متولیان و کارشناسان حوزههای مختلف استانی است تا اطمینان دهد که ظرفیتهای موجود، در جهت تشکیل و تقویت مشارکتهای مردمی در تحقق بیانیهٔ گام دوم فعال و همراستا میشود. این اندیشکده به آینده استان، ذیل جمهوری اسلامی ایران و نظام انقلابی میاندیشد و رسالت خود را در تجمیع توانمندیها و ارادههای مردمی و دولتی برای تحقق آرمانهای ملی، اسلامی، ایرانی و انقلابی تعریف میکند.
اندیشکدهٔ استانی بهطور ویژه به سه محور بنیادی میپردازد:
1. پیشرفت و آینده استان در گام دوم.
2. حرکت و برنامهریزی ذیل نظام انقلابی.
3. جامعهپردازی در سطح استان.
کارکرد اصلی اندیشکدهٔ استانی عبارت است از: مرجع محوری و انجام کارشناسیهای لازم در هماهنگی میان دستگاههای اجرایی، نهادهای حاکمیتی، مراکز علمی–دانشگاهی، حوزوی، گروههای مردمی و فعالان اجتماعی.
پرهیز از ایجاد ساختار رسمی جدید.
تجمیع و تحلیل کارشناسی از ظرفیتها، چالشها و اولویتهای استانی برای پشتیبانی از تصمیمسازیها.
کمک به تسهیلگری امور مردمی از طریق همراستاسازی نقشآفرینان متعدد، نه تصدیگری یا دخالت در امور اجرایی.
ایجاد شبکهای از متخصصان و فعالان استانی برای پشتیبانی فکری و اجتماعی از برنامههای مشارکتمحور تشکلها و فعالان بیانیهٔ گام دوم با لحاظ پرهیز کامل از موازیکاری اداری یا ایجاد هرگونه بار ساختاری جدید در استان.
به این ترتیب، اندیشکدهٔ استانی نقش کارشناسیمحورِ هماهنگکننده و پشتیبان فکری/تسهیلگر دارد و نه نقش سازمانی، مدیریتی یا ساختاری. فلسفهٔ وجودی آن، جاریسازی مشارکت مردمی از مسیر همافزایی نقشآفرینان حقیقی و حقوقی موجود است.