بخش قهدریجان با مردمانی غیور، همراه و باصفا که دارای پیشینه تاریخی و اماکن مذهبی کهن از قبیل امامزادگان سیدمحمد قهدریجان و اجگرد،امامزاده زید فلاورجان ومقبره انوش بن شیث از نخستین پیامبران در قهدریجان می باشد، همچنین پیشران و نوآور در صنعت کشاورزی، لازم به ذکر است این بخش که در مدتی کوتاه از لحاظ تقسیمات کشوری از شهرستان فلاورجان جدا شد و به شهرستان نجف آباد پیوست و سپس به فلاورجان بازگشت نشان از اهمیت بالای این بخش دارد.
درحال حاضر بخشدار محترم که نماینده عالی دولت در آن منطقه می باشد به واسطه وظیفه ذاتی مجموعه و گفته های استاندار محترم مبنی بر صیانت از اقتصاد محلی اولیت اول فرمانداران و بخشداران است میبایست تمرکز بر محور اقتصادی، حضور حداکثری و پر رنگ نخبگانی جوانان، حمایت همه جانبه از تولید، توزیع، سرمایه گذاری و پیگیری، مدیریت بازار و کنترل قیمت، پشتیبانی از طرح های اقتصادی(هوش مصنوعی، انرژی خورشیدی، صنایع خلاق، گردشگری بومی) و توسعه اشتغال باشد.
طرح بهره مندی و توسعه ظرفیت های اقتصادی بخش قهدریجان همانطور که از عنوان آن مشخص است شامل دو بهش اصلی کشف و بهره مندی و توسعه ظرفیت می باشد که قطعا در شروع آن کار و مسیر آسان نبوده اما با همکاری و مساعدت بخشدار و نهاد ها، سازمان ها و ادارت مستقر در سطح بخش و همدلی و همکاری هدفمند نتیجه بخش می باشد.
ساختار کلی طرح شامل 6 بخش می باشد،
1- تحلیل وضع موجود
2- شناسايي ظرفیت ها
3- اهداف
4- استراتژی و اقدامات
5- نظارت و ارزشیابی
6- همکاری نهاد ها
بخش اول : تحلیل وضع موجود
- بررسی منابع انسانی موثر : شناسایی افراد خلاق، مسئولیت پذیر، همسو با کار تیمی و بینش نخبگانی (دانشجویان، دانش آموزان، فرهنگیان، بسیجیان، کشاورزان، دهیاران و اعضا شورا)
- بررسی منابع طبیعی: شناسایی منابع موجود در منطقه (کشاورزی، معادن، آب، و...)
- اقتصاد محلی: بررسی وضعیت اقتصاد کنونی، مشاغل موجود و نیازهای بازار ( با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دهیاری ها)
- زیرساختها: ارزیابی وضعیت زیرساختهای حملونقل، انرژی و ارتباطات
بخش دوم :شناسایی ظرفیتها
- پتانسیلهای کشاورزی: بررسی کارایی زمینها و محصولات مناسب برای کشت
- صنایع محلی: شناسایی صنایع دستی و کوچک که میتوانند توسعه یابند
- گردشگری: شناسایی جاذبههای گردشگری، طبیعی و فرهنگی
بخش سوم :اهداف
- ایجاد آگاهی و ارتقا سطح علمی همه اقشار (جوانان، کشاورزان، صاحبین مشاغل)
- ایجاد شغلهای جدید
- افزایش درآمد خانوادهها
- توسعه زیرساختها و بهبود کیفیت زندگی
- ایجاد بازارهای جدید برای محصولات محلی
بخش چهارم : استراتژیها و اقدامات
- آموزش و توانمندسازی: برگزاری کارگاههای آموزشی برای بهبود مهارتهای کاری و مدیریتی
- حمایت از کسبوکارها: ایجاد تسهیلات مالی یا مشاوره برای کارآفرینان ( ارائه مشاوره های تخصصی با وجود مشاورین مرکز استان یا با اولویت بالا مرکز شهرستان و بخش، در محل های عمومی مانند مساجد یا همکاری همه جانبه و استفاده از اماکن شهرداری ها و دهیاری ها)
- توسعه گردشگری: طراحی برنامههای گردشگری و تبلیغات برای جذب گردشگر ( با برگزاری جلسات مشاوره ای با خبرگان امر در سطح استان)
بخش پنجم : نظارت و ارزیابی
- تعریف معیارهای سنجش برای عملکرد و پیشرفت طرح ( نظارت نهایی توسط بخشدار انجام می گیرد و معیار ها توسط ایشان و گروه سه نفره ای که ایشان تایید میکنند معیار هار را تعریف می کنند)
- برگزاری جلسات دورهای برای بررسی نتایج و انطباق با اهداف ( جلسات با حضور ادارات و دستگاه های حاضر در طرح صورت می پذیرید و به صورت گردشی به میزبانی ادارات یا به صلاحدید بخشدار به صورت مرکز ثابت انجام میگیرد)
بخش ششم : همکاری نهادها
- شناسایی و همکاری با نهادهای دولتی و غیر دولتی، NGOها و سرمایهگذاران محلی
و در پایان بسیار مهم است که این طرح در چه قالبی وارد فاز اجرایی و عملی شود مانند (کارگروه، کمیته یا کمیسیون)
این تصمیم نیز در اختیار نماینده عالی دولت در بخش یعنی بخشدار می باشد.
و من الله التوفیق
علیرضا گرداب
فعال سیاسی و اجتماعی
استان اصفهان