درباره ما قوانین گروه های من پیام سامانه
حلقه میانی (کارگروه ها)

حلقه‌های میانی/کارگروه‌ها


در باره کارگروه کارشناسی (حلقه میانی) در جبهه مردمی گام دوم انقلاب

این مجموعه مردمی با الهام از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با نگاه به افق چهل‌ساله پیش‌رو، محدود به هیچ دولت، نهاد یا دستگاهی نیست. وظیفه اصلی آن، ساختارسازی حلقه‌های میانی مشارکت مردم در حکمرانی است تا ضمن همراهی، نقش مطالبه‌گر و پشتیبان نیز ایفا کند. این ساختاردهی بر پایه تفکیک وظایف و تخصص‌گرایی در چهارچوب اهداف بیانیه گام دوم و تحقق تمدن نوین صورت می‌گیرد.

چارچوب تشکیل و اهداف راهبردی کارگروه‌ها: کارگروه‌های کارشناسی (حلقه‌های میانی) به عنوان موتور محرکه فکری و اجرایی این حرکت مردمی تعریف می‌شوند. هر کارگروه متعهد به پیگیری اهداف تعیین‌شده در حوزه تخصصی خود با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی موجود در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها است.

  1. تخصص‌گرایی و تفکیک وظایف: هر کارگروه باید یک حوزه مشخص از نیازهای حکمرانی و توسعه‌ای کشور را پوشش دهد (مانند: آموزش، بهداشت، اقتصاد، فرهنگ، آموزش، توسعه زیرساخت‌ها).

  2. همسویی با اسناد بالادستی: فعالیت‌ها باید مستقیماً به اجرای دقیق و سریع اسناد توسعه‌ای کشور (برنامه پنج‌ساله، سند چشم‌انداز و سند آمایش سرزمینی) کمک کند.

  3. پایان‌ناپذیری مأموریت: کارگروه‌ها پروژه‌ای عمل نمی‌کنند؛ بلکه مکانیزم دائمی برای رصد، پیشنهاد و پیگیری در حوزه تخصصی خود هستند.

  4. پشتیبانی و مطالبه‌گری همزمان: کارگروه‌ها موظفند ضمن ارائه راه‌حل‌های عملی، عملکرد نهادهای متولی را بر اساس شاخص‌های شفاف مورد ارزیابی قرار داده و مطالبات به‌حق مردم را منتقل نمایند.

راهنمای عضویت و همکاری دقیق

  • از اینکه برای عضویت و همکاری، ابتدا کارگروه یا کمیته تخصصی خود را برگزیده‌اید، سپاسگزاریم. انتخاب اولیه باید بر اساس صلاحیت‌های علمی و تجربی شما باشد.

  • در تکمیل اطلاعات و بارگذاری عکس پرسنلی دقت کنید؛ صحت آن بر عهده عضو است و مبنای صدور مدارک رسمی خواهد بود.

  • عکس باید جدید، رسمی و مربوط به خود عضو باشد؛ در صورت نامناسب بودن (کیفیت پایین، عکس‌های غیررسمی، استفاده از عکس‌های قدیمی) قابلیت ویرایش توسط عضو محترم در پروفایل حساب کاربری فراهم است.

  • احکام و کارت‌های عضویت صرفاً برای امور داخلی صادر می‌شوند؛ گواهی یا معرفی‌نامه بنا به درخواست متقاضی و پس از احراز صلاحیت‌های اولیه ارائه می‌شود.

  • عضویت‌های فاقد بیوگرافی، کپی واضح کارت ملی، مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه کارگروهی و عکس معتبر تأیید نهایی نخواهند شد.

  • پذیرش مدیریت (مسئولیت کارگروه یا کمیته و یا سمتهای دیگر) منوط به تعهد کتبی نسبت به سیاست‌ها، رویکرد خیرخواهانه و عدم وابستگی جناحی حزبی بلکه جهادی و انقلابی است.

  • معرف باید فردی معتبر، شناخته شده در منطقه یا حوزه فعالیت، و از میان معتمدان محلی یا آشنایان شما باشد که توانایی تأیید سوابق عمومی شما را داشته باشد.

  • انتخاب کارگروه باید متناسب با تخصص اصلی و محل سکونت باشد؛ در صورت داشتن چند تخصص مرتبط یا سکونت در چند شهر، لازم است مراتب را به صورت مستند به پشتیبانی مرکزی اعلام کنید تا هماهنگی‌های لازم انجام پذیرد.

روند فعالیت، سنجش عملکرد و ارتقاء: حضور مستمر در جلسات کارگروهی، مشارکت فعال در فراخوان‌های تخصصی، و جذب فعالان متخصص جدید (با رعایت ضوابط پذیرش) باعث ارتقاء رتبه داخلی و افزایش سطح نقش‌آفرینی فردی و گروهی در مجموعه می‌شود. هدف از تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌ها، هم‌افزایی مردمی در راستای تحقق گام دوم انقلاب و کمک به دولت و نهادهای مختلف در سطح مشاوره، اجرا و نظارت است. این کار بر پایه آمایش سرزمینی و تحلیل دقیق اسناد توسعه استانی با مشارکت نخبگان بومی انجام می‌شود. سیستم ارزیابی مبتنی بر شاخص‌های کمی و کیفی زیر است:

  1. تعداد جلسات برگزار شده هر کارگروه.

  2. تعداد پروپوزال‌های فنی تأیید شده‌اند.

  3. نرخ پیگیری شمل درصد پیشنهاداتی که پس از ارسال، در سیستم پیگیری به مرحله پاسخگویی یا اجرا رسیده‌اند.

  4. تعداد اعضای فعال جذب شده به کارگروه.

ارتقاء رتبه (از کارشناس به مسئول سطح یک و بالاتر) بر اساس میانگین وزنی این شاخص‌ها و منوط به کسب امتیاز است.

اهداف مرحله نخست کارگروه‌های مشورتی مردمی (عملیاتی و میدانی): مرحله (فاز) اول تمرکز بر شناسایی، تحلیل و ارائه راه‌حل‌های قابل اجرا در سطح منطقه‌ای است:

  1. بررسی جامع اسناد توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان‌ها، شهرستان‌ها و احصاء دقیق شاخص‌های پیشرفت و عقب‌ماندگی (به تفکیک شاخص‌های کمی و کیفی).

  2. تقدیر فعال و مستندسازی موفقیت‌های مدیران و دست‌اندرکاران موفق در اجرای مؤثر اسناد توسعه استانی و شهرستانی و ملی و برنامه‌های پنج‌ساله (ایجاد بانک اطلاعاتی مدل‌های موفق).

  3. شناسایی علل ساختاری عقب‌ماندگی‌های مزمن و ارائه راه‌حل‌های کارشناسی و جایگزین مبتنی بر مدل‌های بومی.

  4. ارائه پیشنهادهای راهبردی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با تأکید بر ارزش‌های محوری بیانیه گام دوم انقلاب؛ مشاهده بانک گزارش‌ها و اسناد پشتیبان.

  5. تدوین طرح‌های پیشنهادی اجرایی (پروپوزال‌های تفصیلی) با برآورد اولیه منابع، زمان‌بندی و منابع انسانی لازم.

  6. ارسال رسمی پیشنهادهای کارشناسی‌شده از طریق سامانه متمرکز مکاتبات، با تضمین محرمانگی و ثبت دقیق زمان ارسال.

  7. پیگیری متمرکز پیشنهادهای اقتصادی از مسیر تعاونی‌های پیشگامان اقتصاد مقاومتی، با تمرکز بر تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خرد و مردمی.

  8. انجام مصوبات و اقدامات اولیه فرهنگی و اجتماعی طبق سیاست‌های مشخص‌شده از طریق سامانه راهبری و پشتیبانی.

  9. مطالبه‌گری مستمر و مستندسازی پیشرفت استان‌ها از مدیران ذی‌ربط با استفاده از سامانه رسمی مطالبه‌گری، با لحاظ کردن اصل ادب و تذکر دلسوزانه.

  10. شناسایی سیستماتیک و برقراری ارتباط فعال با نخبگان، سرمایه‌گذاران مردمی و فعالان استانی جهت بهره‌گیری بهینه از تمامی ظرفیت‌های موجود.

  11. تأکید می‌شود تمامی ارتباطات داخلی، جلسات برنامه‌ریزی و مکاتبات اداری باید به صورت متمرکز و صرفاً از طریق پورتال سامانه گام دوم انقلاب اسلامی انجام پذیرد تا شفافیت و قابلیت ردیابی حفظ شود.

شرایط عمومی عضویت و تعهدات بنیادین

  • مشخصات هویتی ارائه شده (شامل تاریخ تولد، سوابق و آدرس) باید کاملاً صحیح باشد، در غیر این صورت عضویت به صورت موقت یا دائم لغو خواهد شد.

  • در صورت عدم احراز شرایط اولیه یا عدم انطباق فعالیت‌های آتی با سیاستهای این مجموعه، عضویت می‌گردد.

  • تأکید می‌شود تمام فعالیت‌های این مجموعه داوطلبانه و مردمی بوده و هیچ‌گونه تعهد استخدامی دولتی یا خصوصی برای مجموعه یا اعضا ایجاد نمی‌کند.

  • فعال‌سازی و راه‌اندازی شعب، کارگروه‌ها و هسته‌های مردمی در سطح شهرستان‌ها و شهرها منوط به معرفی و سازماندهی توسط داوطلبان محلی و پس از تأیید آن‌ها است.

  • به منظور حفظ پاکدستی و عدم ایجاد شبهه، هیچ‌گونه وجهی تحت عنوان ثبت‌نام، شروع فعالیت یا حق عضویت از داوطلبان دریافت نمی‌شود.

ملاحظات مالی و حقوقی: تامین هزینه‌های این مجموعه بر پایه همیاری مردمی استوار است. از آنجا که هسته مرکزی کارگروه یک نهاد غیرانتفاعی است، مدل درآمدی و انتفاعی برای فعالیت‌های تخصصی متفاوت تعریف می‌شود.

  • حوزه حمایتی و مشورتی: کاملاً داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه مزایای مالی مستقیم برای اعضا، به‌جز افتخارات معنوی و سازندگی و در صورت نیاز توافقات کتبی انجام می شود.

  • حوزه اقتصادی (طرح‌های سرمایه‌گذاری): انتفاع مادی برای اعضا و مدیرانی که در پیشبرد طرح‌های اقتصادی مصوب (مانند تعاونی‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری) نقش عملیاتی داشته‌اند، مطابق با ساختار توافق‌نامه و پس از تأیید و رعایت اصول سه‌گانه: اولویت با منافع عمومی، دوم پیگیری دقیق طرح، سوم منافع مشخص شده آن پروژه اقتصادی خاص است.

توجه ویژه به ساختار و مسئولیت‌ها

  • پس از تأیید رسمی کارگروه تخصصی شما و صدور کارت عضویت داخلی، میزان فعالیت‌های ثبت‌شده (شرکت در جلسات، ارائه مستندات، جذب نیرو) در حساب کاربری شما ثبت شده و مبنای اصلی ارتقاء جایگاه سازمانی و صدور احکام مدیریتی در سطح بالاتر خواهد بود.

  • عضویت در این مجموعه و کارگروه‌ها فعالیت جهادیانقلابی داوطلبانه است. قبول مسئولیت‌های بالاتر مدیریتی داخلی نیازمند امضای تعهدنامه حفظ محرمانگی اطلاعات حساس و تعهد به عدم فعالیت جناحی حزبی در جهت اهداف متضاد با سیاستهای مجموعه است.

  • ایجاد ساختار جدید در هر شهر نیازمند ارائه طرح توجیهی است که نشان دهد پتانسیل لازم برای پوشش حداقل سه حوزه تخصصی اصلی در آن منطقه وجود دارد.

فراخوان جامع برای سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان مردمی: تداوم و وسعت بخشیدن به فعالیت‌های این حرکت مردمی که هدف آن تسهیل حکمرانی صحیح و رفع مشکلات توسعه‌ای است، نیازمند پشتیبانی مالی پایدار از طریق همیاران، خیرین و نیکوکاران عزیز در سراسر کشور است. وجوه جمع‌آوری شده صرف هزینه‌های عملیاتی، نگهداری سامانه‌ها و حمایت از طرح‌های اقتصادی مردم‌نهاد می‌شود.

 مشاهده فهرست خیرین و حامیان فعال مجموعه در دوره‌های گذشته

ساختار سلسله مراتبی کارگروه‌ها (مدل پیشنهادی)

برای حفظ انسجام مدیریتی، کارگروه‌ها به صورت سلسله مراتبی سازماندهی می‌شوند:

  1. کارگروه پایه : سطح ملی، متشکل از 20 تا 30 نفر از متخصصین تراز، وظیفه تدوین سیاست‌های کلان و بازبینی دوره‌ای منشور عملیاتی و تصمیمات مربوطه.

  2. کارگروه‌های استانی : مسئول اجرای سیاست‌های ملی و انطباق آن‌ها با اسناد توسعه استان، متشکل از رؤسای کارگروه‌های شهرستانی.

  3. کارگروه‌های شهرستانی : هسته‌های عملیاتی و میدانی، مسئول جمع‌آوری داده‌های محلی و ارائه پروپوزال‌های موردی به سطح استانی.

  4. کمیته‌های تخصصی فرعی : زیرمجموعه‌هایی در کارگروه‌های استانی که بر اساس نیازهای فوری یک پروژه خاص (مثلاً ساماندهی آب شرب یک بخش خاص) تشکیل و پس از اتمام مأموریت، منحل یا ادغام می‌شوند.

  5. کارگروه تخصصی کشوری: متشکل از متخصصین حوزه مربوطه از قبیل کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، گردشگری و....

پیمان‌نامه اعضای داوطلب: هر عضو با ثبت نام، پیمان زیر را با مجموعه می‌بندد:

من، [نام و نام خانوادگی]، متعهد می‌شوم که در راستای اصول مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب، و با هدف پشتیبانی فعال از حکمرانی اسلامی، فعالیت خود را صرفاً بر اساس تخصص و در چارچوب تعیین شده توسط کارگروه مربوطه انجام دهم. متعهد می‌شوم که اطلاعات دریافتی را محرمانه تلقی نموده و هرگز از موقعیت داوطلبانه خود برای کسب منافع حزبی، گروهی یا شخصی برخلاف اهداف خیرخواهانه مجموعه سوءاستفاده نخواهم کرد. این تعهد، ماهیت غیر استخدامی و داوطلبانه همکاری اینجانب را تأیید می‌کند.

معیارهای سنجش تأثیرگذاری (شاخص‌های کلیدی عملکرد): برای اطمینان از اینکه فعالیت‌های کارگروه‌ها صرفاً تئوری باقی نمی‌ماند، فعالیتهای کارگروه ها به لحاظ کمی و کیفی ارزیابی می شوند.

نقش کارگروه در توسعه فرهنگی و اجتماعی: در کنار مباحث زیرساختی و اقتصادی، کارگروه‌های فرهنگی آموزشی نقش حیاتی در مقابله با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و تقویت هویت اسلامی-ایرانی دارند:

  • طراحی و اجرای کمپین‌های ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی (مطابق با اصول مطرح شده در سند تحول بنیادین فرهنگی).

  • نظارت بر محتوای تولید شده در فضای مجازی توسط مجموعه‌های همسو و ارائه بازخورد سازنده.

  • برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و میزگردهای تخصصی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه جهت تبیین مبانی انقلاب اسلامی.

پیوست‌ها و مراجع تکمیلی: تمامی اعضا به طور مستمر منابع زیر را مطالعه کرده و تحلیل‌های خود را بر مبنای آن‌ها ارائه دهند:

  1. سند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (متن کامل و تفاسیر رسمی).

  2. آخرین سند آمایش سرزمین ملی و استانی (نسخه مصوب دولت).

  3. برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور (فصول مرتبط با حوزه تخصصی کارگروه).

  4. سیاستهای مجموعه

ضرورت و نقش مشارکت مردم


در باره ضرورت و نقش مشارکت مردم

بنیان نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه مشارکت‌های مردمی بنا نهاده شده است و استفاده از ظرفیت بی‌بدیل مردم و نقش‌آفرینی بیش از پیش آنان در حل مسائل کشور امری ضروری و لازم است. تجربه‌ چهل‌و‌چند ساله انقلاب نشان داده هرگاه مردم، با اراده و ایمان خود در میدان حضور یافته‌اند، گره‌های بزرگ کشور در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گشوده شده است.

مردم ایران در همه عرصه‌ها، از دفاع مقدس تا پیشرفت‌های گسترده علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اثبات کرده‌اند که آماده و توانمندند و میتوان با بهینه‌سازی مسیرهای مشارکت مردم در حکمرانی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شرایط پیشرفت کشور را بیش از پیش فراهم کرد؛ یعنی طراحی سازوکارهایی که حضور مردم را تقویت و توسعه دهد و حلقه‌های میانی دقیقاً برای همین هدف شکل می‌گیرند تا این ظرفیت و توان ، منظم و هدفمند در خدمت پیشرفت کشور به‌کار گرفته شود.

امروز، کشور بیش از هر زمان دیگر نیازمند مشارکت بیشتر مردم در حکمرانی است که این هدف از مسیر مردمی سازی می‌گذرد؛ مردمی سازی نه به‌معنای صرفاً واگذاری امور اجرایی به مردم، بلکه به‌معنای دادن نقش مؤثر به مردم در تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی، نظارت و پیشرفت بخصوص اقتصادی. این مهم تنها از مسیر حلقه‌های میانی – یعنی شبکه‌ای از فعالان و تشکل‌های مردمی، نخبگان متعهد، گروه‌های تخصصی و فعالان اجتماعی – قابل تحقق است.  

۱. قبول کنیم که مشارکت مردم؛ راه‌حل ریشه‌ای مشکلات فرهنگی است و بخشی مهم از آسیب‌های فرهنگی جامعه نه از کمبود محتوا که از مشارکت بیشتر مردم و نظام فرهنگی میگذرد. سیاست‌های فرهنگی، اغلب از بالا به پایین و بدون فهم از میدان واقعی زندگی مردم تنظیم می‌شوند. حلقه‌های میانی، این خلأ را پر می‌کنند: آنان زبان مردم را می‌فهمند، با زیست فرهنگی اقشار گوناگون آشنا هستند و می‌توانند در ترجمه ارزش‌های انقلاب به الگوهای رفتاری و زیست‌فرهنگی نقش واسطه‌ای ایفا کنند.  

اگر تصمیم‌سازی فرهنگی بدون مشارکت فعال مردم و نهادهای اجتماعی باشد، نتیجه آن صرفاً انبوهی از طرح‌ها و جشنواره‌های کم‌اثر است؛ اما زمانی که شبکه‌های مردمی، موضوعات فرهنگی را در محله، مدرسه، دانشگاه و خانواده در دست بگیرند، فرهنگ عمومی از «توصیه بیرونی» به «کنش درونی» تبدیل خواهد شد.  

۲. مشارکت اجتماعی؛ تسهیلگر نظام اداری سنگین و ناکارآمد کشور خواهد شد و بپذیریم که ساختار اداری کشور انعطاف و سرعت عمل در حل همه مشکلات اجتماعی را ندارد. فقر، طلاق، اعتیاد، مهاجرت، آموزش، مهارت و آسیب‌های شهری با تنها از طریق فرایندهای اداری درمان نمی‌شود. مردمی‌سازی حکمرانی اجتماعی یعنی استفاده از ظرفیت تشکل‌ها، مساجد، خیرین، شوراهای محلی و گروه‌های داوطلب، در کنار نظام اداری.  

حلقه‌های میانی در این عرصه، می‌توانند با شناخت دقیق میدانی، شبکه‌های اجتماعی را سامان دهند و با نهادهای رسمی هم‌افزایی کنند. این ساختار، ضمن افزایش کارآمدی، اعتماد اجتماعی را نیز بازمی‌گرداند و مردم را از مخاطب و منتقد صرف، به بازیگر و شریک اجتماعی دوایر مختلف اداری تبدیل می‌کند.  

۳. بپذیریم که مشارکت اقتصادی؛ پایه مردمی‌سازی تولید و عدالت است و اقتصاد کشور در فقدان سازوکارهای مشارکت مردم، گرفتار وابستگی، تمرکزگرایی شده است. مردمی‌سازی اقتصاد تنها واگذاری کارخانه‌ها یا بورس نیست، بلکه اعتماد به مردم به‌عنوان موتور عدالت و تولید است. تعاونی‌های استانی، شهرستانی، محلات و شبکه‌های تولید روستایی، کسب‌وکارهای کوچک دانش‌بنیان، صندوق‌های قرض‌الحسنه و هیئت‌های اقتصادی-اجتماعی می‌توانند مدل‌های زنده‌ مشارکت اقتصادی باشند.  

حلقه‌های میانی، نقاط اتصال مردم با نظام مدیریت اقتصادی هستند؛ آن‌ها می‌توانند پیشنهاد، نظارت و مطالبه کارآمدی را تحقق بخشند و دولت را از نگاه خُردنگر و روزمره، به سوی نگرش مشارکت آحاد مردم و عدالت‌محور سوق دهند.  

۴. حلقه‌های میانی؛ پیوند مردم و حکمرانی کشور است و حلقه‌های میانی مفهومی است که به‌روشنی ستون فقرات مشارکت بخشی و مردمی‌سازی نظام را تبیین می‌کند. این حلقه‌ها در واقع شبکه‌هایی از نیروهای مومن، با تجربه و متخصص‌اند که میان بدنه‌ی مردم و حاکمیت ارتباط زنده و دوسویه برقرار می‌کنند.  

در چنین ساختاری، تصمیمات نه در اتاق‌های بسته که در میدان عمل مردمی شکل می‌گیرد. سیاست‌گذاری از پایین به بالا و متکی بر شناخت واقعی از نیازها و ظرفیت‌های جامعه می‌شود. حلقه‌های میانی، مسیر عقلانیت جمعی در حکمرانی‌اند؛ ضامن اصلاح ساختارها و شتاب‌دهنده تحقق بیانیه گام دوم انقلاب هستند.

نهایتا اینکه حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور صرفاً توسط دولت قابل انجام نیست و لازم است در سازوکار حکمرانی، از سطح صرفا دولت‌محور به دولت و مردم‌محور، ضرورتی انکارناپذیر است و این تغییر باید در قالب حلقه‌های میانی تحقق یابد؛ حلقه‌هایی متشکل از نخبگان متعهد، جوانان مؤمن، فعالان و کارآفرینان و شبکه‌های تخصصی مردمی که هم زبان مردم‌اند و هم یار دولت در خدمت‌رسانی. در واقع بیانیه گام دوم انقلاب با تأکید بر امید، خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی، مسیر را روشن کرده است؛ اکنون زمان آن رسیده است که با مشارکت واقعی مردم و فعال‌سازی حلقه‌های میانی، حکمرانی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور شکل گیرد و رفع پیشرفت کشور و رفع مشکلات از فضای اداری، دستوری خارج شود و به واقعیت زنده و مردمی در قابل حلقه‌های میانی تبدیل گردد.

پشتیبانی/پاسخگویی
جبهه مردمی گام دوم انقلاب